09.00 | Köszöntő Weingartner Balázs, Fenntarthatóságért Felelős Államtitkár, Innovációs és Technológiai Minisztérium |
| A SZEMLÉLETFORMÁLÁS TUDOMÁNYA |
09.15 | Nevelés: fenntarthatóságra, eredményesebben Réti Mónika, Emberi Erőforrás Minisztérium Tartalom: Miről szól a fenntarthatóságra nevelés? Fenntarthatóságra nevelnek -e a környezeti nevelők? Hogyan lehet eredményesebb a fenntarthatóságra nevelésért dolgozó nevelő? Hol kapcsolódik össze a kutatás, a szakpolitika, a fejlesztés és a gyakorlat? Milyen módon jelenik meg a fenntarthatóságra nevelés a köznevelés rendszerében Magyarországon? Ezekben a témákban hív közös gondolkodásra az előadás. |
09.40 | A környezetvédelmi szemléletformálás pszichológiai háttere: mitől nehéz ügy a környezetvédelem a mindennapi életben? Dúll Andrea környezetpszichológus, egyetemi tanár, ELTE Pedagógiai Pszichológiai Kar Tartalom: A környezetvédelem és a fenntarthatóság megvalósítása a mindennapi tapasztalatok és a kutatások szerint nem egyszerű. Ennek számos pszichológiai oka van, amelyek az emberi alaptermészetben gyökereznek. Ezekhez pozitív és negatív módon egyaránt hozzájárulnak a kulturális tanulási hatások. A pszichológiai kutatások és a mindennapi gyakorlat között érdemes szorosabbra fonni az együttműködést: a mindennapi tapasztalatok vizsgálata muníciót szolgáltathat a tudományos vizsgálatokhoz, és viszont: a kutatások által feltárt folyamatokat érdemes bekalkulálni mind a környezeti nevelésbe, mind a környezetvédelemről folyó kommunikációba. Így fokozatosan egyre hatékonyabbak lehetünk a fenntarthatósággal és környezetvédelemmel kapcsolatos szemléletformálás terén. |
10.05 | Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia, 4. kiadás (20 év közösségi környezeti nevelési és fenntarthatóságra nevelési innovációi - alapvetések és a valóság) Saly Erika választmányi tag, Magyar Környezeti Nevelési Egyesület Tartalom: Mi is az az NKNS? Kiknek szól? Mi indokolja a megújítását? Hol tart a folyamat? Miért gondoljuk, hogy mindenkinek dolga van vele? Mennyire vagyunk kompetensek? |
10.30 | A fenntartható, környezettudatos életvitel kialakításának alapelvei, korszerű pedagógiai módszerei a XXI. században Kövecsesné dr. Gősi Viktória egyetemi docens, óvónő, tanító, Széchenyi István Egyetem, Apáczai Csere János Kar Tartalom: A környezeti nevelés, oktatás, szemléletformálás módszertanának bemutatása. |
10.55 | Szemléletformálás vs. Z-generáció – A jövő generációinak médiafogyasztási szokásai Király Emese, közgazdász-szociológus, integrál pszichológus, a Marble Digital kommunikációs ügynökség tulajdonosa Tartalom:X - Z generáció - kik ők? Mi jellemzi őket? Trendek, motivációk, Hogyan szólíthatók meg a fiatalok? Új csatornák, Hitelesség - "Get real", Tartalom tartalom tartalom, Jó példák a nagyvilágból |
11.10 | Szemléletformálás a jövőben, digitális oktatás és virtuális valóság (VR) Prof dr. Baranyi Péter egyetemi tanár |
11:30 | Virtuális terek, digitális alkalmazások felhasználása a környezettudatos szemlélet kialakításában Lampert Bálint tanársegéd, kari témavezető, Széchenyi István Egyetem Tartalom: A digitális oktatás innovatív megoldása a jövő szemléletformálásában, a 3D VR alkalmazásának lehetőségei, gyakorlata. |
11:50 | Hozzászólások és kérdések |
12.00 | EBÉD A szünetben a Dunavirág Vízibusz utazólabor megtekintésére és kipróbálására van lehetőség a Hotel mögötti parkolóban: https://dunaviragvizibusz.hu/ |
| HAZAI ÉS NEMZETKÖZI INNOVÁTOROK |
12.45 | Innovációs ötletek, start-up inkubáció, accelerator program, nyári egyetem és ötletverseny Virág Annamária innovációs vezető, Climate-KIC Hungary Tartalom: eredménycentrikus bemutatás, kivitelezett ötlet utáni megvalósult projektek, ötletből startup, innováció Mely programok a legsikeresebbek és miért? A Climate-KIC nemzetközi sztenderdek alapján, angol nyelven működik, mennyire működőképes ez itthon? Innovatívak vagyunk, vagy megfontoltak? |
13.05 | Nemzetközi innovatív jó gyakorlatok Czippán Katalin alelnök, Természetvédelmi Világszövetség (IUCN), Kommunikációs és Oktatási Bizottság A nemzetközi „piac” legjobb szemléletformáló szervezetei, projektjei. Mennyiben különbözik a hazai és a nemzetközi szemléletformálás, oktatás? |
13.25 | Kamerával a környezetszennyezés ellen Molnár Attila Dávid, természetfilmes, rendező, PET Kupa ötletgazda, a Természetfilm.hu Egyesület elnöke Tartalom: A nemzetközi szinten elsőnek és a mai napig egyedülállónak tartott PET Kupa inspiráló története az első kisfilmektől a környezetvédelmi mozgalommá válásig. Mi a különleges a magyar PET kalózokban? Mi tartja mozgásban a kezdeményezést? Hogyan tud a videó segíteni a szemléletformálásban? |
13.45 | Hogyan lettem „micro-influencer”? Kump Edina alapító, Hulladékmentes.hu Tartalom: A stratégiai zöld online kommunikáció alapjai, avagy hogyan érd el, hogy a kívánt üzenetek célba érjenek? Kik azok az influencerek és hogyan érdemes együttműködni velük, miképp válhatsz te is azzá a saját területeden? |
14.05 | Környezeti nevelési tapasztalatok hegyen, vízen, s föld alatt - A főváros nemzeti parkja Előd Réka osztályvezető, Ökoturisztikai és környezeti nevelési osztály, Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Mit tapasztal a NP a Budapest környéki emberek környezettudatosságából? Melyek voltak az elmúlt évek leghatásosabb lépései, oktatási és kommunikációs területen? Hova fejlődhet egy fővárosi nemzeti park, milyen trendeket lát? Vizibusz kutatólabor a helyszínen megtekinthető! |
14.25 | Az országos környezetvédelmi szemléletformálási stratégia és a hozzá kapcsolódó programok támogatási rendszere Makai Martina, Fenntartható Fejlesztésekért Felelős Helyettes Államtitkár, Innovációs és Technológiai Minisztérium |
14.45 | *** Kávészünet *** A szünetben a Dunavirág Vízibusz utazólabor megtekintésére és kipróbálására van lehetőség a Hotel mögötti parkolóban: https://dunaviragvizibusz.hu/ |
15.30 | KITERJESZTETT GYÁRTÓI FELELŐSSÉG (EPR) |
15.30 | Szemléletformálás és felelősség az üdítőital gyártók szemével – Hazai és cseh kezdeményezések Martin Olivér, ügyvezető igazgató /országigazgató, Szentkirályi-Kékkúti Kft., a Magyar Ásványvíz, Gyümölcsé és Üdítőital Szövetség (MÁGYÜSZ) képviselője |
15.50 | A szelektív hulladékgyűjtéstől a pénzügyi tudatosságon át a karitatív cselekedetekig – komplex fenntarthatósági program Matolcsy Miklós ügyvezető igazgató, PontVelem Nonprofit Kft. Tartalom: Hazai és nemzetközi fenntarthatósági programok diákoknak: PontVelem Okos Program, Fenntarthatósági Témahét, A Világ Legnagyobb Tanórája – működési modellek, célok, eredmények |
16.10 | *** Kávészünet *** |
16.25 | WORLD CAFÉ |
| Csoportos World Café műhelymunkák a szemléletformálás jövőjéről 3 csoportban:
- az ipari szereplők felelősségvállalásának jövője - a Műanyagstratégia gyakorlati lépéseinek kommunikációs, szemléletformálási feladatai: termékhelyettesítés, megelőzés - a civil szervezetek szemléletformálási versenyképessége
Összegzés csoportonként Moderátorok: Ex Ante Tanácsadó Iroda kollégái Csoportvezetők: a téma kijelölt szakértői |
17.55 | Zárszó |