Hulladékmegelőzési és -kezelési MCS

Postafiókunk megszűnt! Levelezési címünk: 1024 Budapest, Keleti Károly u. 11/A. | Miért legyek KSZGYSZ tag? | Feliratkozás hírlevélre | email

Ülést tartott a KSZGYSZ építési-bontási hulladék munkacsoportja, ahol döntés született, hogy két előadást tartanak (Clean-Way, Atlas Geo) a „Meddő? Hulladék? NEM! HASZONANYAG! 2017” Konferencián. A készülő új ébh-szabályozás várható májusi társadalmi egyeztetése keretében az FM-mel – az előzetes megbeszélések alapján - közös konferencia megtartását kezdeményezzük.

A HTÜ munkacsoport következő ülése(2015. április14.)

Napirend:

  1. A Munkacsoport 2015. évi programjának megbeszélése
  2. Az OHT módosítása iránti fellépésünk tartalmának és módjának kialakítása a HTÜ terület uniós támogathatósága érdekében
  3. Közös ÖKOINDUSTRIA megjelenés (stand és rendezvény) megtervezése
  4. Egyebek

Az OHT 2014-2020. égetéssel, termikus kezeléssel kapcsolatos megállapításai itt megtekinthetők! 

A munkacsoport alapvető célja az építési-bontási hulladékra vonatkozó jogi és műszaki szabályozás előkészítésében és kidolgozásában való aktív részvétel, a szakmai igények, érdekek és lehetőségek képviselete. Szakmai célja az EU hasznosítási célkitűzések elérésének, a bontott és újrafeldolgozott építési anyagok és termékek laborvizsgálatokon alapuló minősítésének, majd minél nagyobb arányú felhasználásának, a beruházások közötti információ- és anyagáramlásnak, az egységes hatósági eljárás kialakulásának elősegítése, illetve az illegális ÉBH elhelyezés megakadályozása.

Ezek érdekében a munkacsoport konzultációkat szervez a jogi és a műszaki szabályalkotó szervekkel, koncepcionális és konkrét szabályozási javaslatokat dolgoz, észrevételezi a készülő tervezeteket. Az új hasznosítási lehetőségek feltárása és kidolgozása érdekében együttműködik az egyetemekkel és kutatóhelyekkel.

Ez a rendelettervezet a 94/62/EK irányelvet ülteti át. A rendelettervezet megfogalmazza, hogy nagyobb figyelmet célszerű szánni a csomagolás fenntarthatóságának növelésére. A tervezet 2. cikke (1) bekezdésének b) pontja értelmében bizonyos anyagoknak a csomagolásban történő felhasználása megtiltható az irányelv II. mellékletében említett bizonyos lényegi követelmények teljesítése érdekében. A II. melléklet lényegi követelménye többek között az, hogy a csomagolást úgy kell előállítani, hogy minimumra csökkentsék az ártalmas és veszélyes anyagok jelenlétét bármilyen csomagolási összetevő vagy csomagolóanyag alkotóelemei között, tekintettel azoknak a levegőbe kibocsátott anyagban, a salakban vagy a csurgalékvízben való megjelenésére, amikor a csomagolást vagy a gazdálkodási műveletekből származó anyagmaradékokat vagy a csomagolási hulladékot elégetik vagy hulladék-lerakóhelyen ártalmatlanítják. 
 
 

A Szent István Egyetem, mint a TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0015 számú és az „Alapkutatás fejlesztés a Szent István Egyetem Pirolízis Technológiai Kutatóközpontjában” című EU projekt Kedvezményezettje meghívja Önt a Hőbontás a hulladékgazdálkodásban – szabályozási koncepció megvitatására, szakmai fórumára.

A HTÜ Munkacsoport találkozott egy workshop keretében az OHÜ szakembereivel 2014. június 12-én 9:00-12:00 óra között a KSZGYSZ irodában.

EMLÉKEZTETŐ

a 2014. április 15-én megrendezett Munkacsoport-ülésről

 

A program témája:

Három törvény-tervezet megvitatása:

  •  Az energetikai hasznosításra előkezelt hulladék kezelésének feltételeiről szóló VM rendelet - tervezet
  •  Az alternatív tüzelőanyag előállításának és égetőműben történő felhasználásának részletes szabályairól szóló Kormányrendelet - tervezet
  •  A közszolgáltató hulladékgazdálkodási tevékenységéről és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről szóló Kormányrendelet – tervezet

 1.   Az energetikai hasznosításra előkezelt hulladék kezelésének feltételeiről szóló VM rendelet - tervezet

Egybehangzó vélemény, hogy ez a tervezet felesleges, a HTÜ munkacsoport állítása szerint nem indokolt a megléte.

Mert:


- Önmagában nem környezetvédelmi törvény
- Létjogosultsága csak akkor van, ha a cél kifejezetten a piacszabályozás.
-  Káros, felesleges, mert nincs környezetvédelmi előnye, nem tud működni, csak gazdaságszabályozási kérdéskörben

2.   Az alternatív tüzelőanyag előállításának és égetőműben történő felhasználásának részletes szabályairól szóló Kormányrendelet – tervezet

A HTÜ munkacsoport aktuális ülését megelőző ülésén a jelen tervezetet elemezte és ennek egy korrektúrázott változatát vette alapul.

DE:

-  A munkacsoport ülés tagjai megegyeztek abban, hogy álláspontjuk hű marad a korrektúrázott változathoz, ám a A Kormány..../2014. (….) Korm. rendelete az alternatív tüzelőanyag előállításának és égetőműben történő felhasználásának részletes szabályairól dokumentum 1. mellékletében található „Az alternatív tüzelőanyagra vonatkozó határértékekparamétereit kifogásolta.

-  A munkacsoport javaslata, hogy az alternatív tüzelőanyag definiálására a táblázat (HTÜ szerint javított verziója) legyen mérvadó

-  EU-s szabványokhoz híven - (Olaszország példája alapján)

További megállapítások:

-  Indokolatlan különbség tétel a szennyvíziszap kezelésével kapcsolatban

-  A szennyvíziszapot ne lehessen alternatív tüzelőanyagnak tekinteni, vonják ki a törvény-tervezet hatálya alól

 

 3.   A közszolgáltató hulladékgazdálkodási tevékenységéről és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről szóló Kormányrendelet – tervezet

  „10. §

(3) A válogatóműben végzett utóválogatás során visszamaradó olyan műanyag hulladékot, amelynek bármelyik oldala vagy átmérője a 60 millimétert meghaladja, és anyagának összetétele és minősége alapján erre alkalmas, azt anyagában kell hasznosítani.”

 HTÜ kérdése:

-  Pontosan milyen anyagú és összetételű legyen a 60 mm oldalú és átmérőjű műanyag hulladék?

-  Hasznosító által megadott feltételek alapján lehessen hasznosítani?

ð  a paramétereket (összetétel, minőség) a Jogalkotó definiálja.

Javaslat (Puzder Tamás):

(3) A válogatóműben végzett utóválogatás során visszamaradó olyan műanyag hulladékot összetétele és minősége alapján erre alkalmas, azt elsősorban anyagában vagy - ha erre nem alkalmas - égetőműben, együttégető műben kell hasznosítani.

Javaslat (Bánhidy János): + Gazdaságosság szempontja nagyon fontos.

„Gazdaságos az, amely támogatás nélkül is működőképes.”

ð  HTÜ: Műszaki és Környezetvédelmi szempontból Gazdaságosan megvalósítható legyen.

A 4. § (5) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Zöldhulladékot a képződés helyén az elkülönített gyűjtés céljára gyártott, biológiailag lebomló hulladékgyűjtő zsákban vagy szilárd hulladékgyűjtő edényzetben lehet gyűjteni. A papír-, a fém-, az üveg- és a műanyag, valamint a vegyes hulladékot tartalmazó gyűjtőedényben zöldhulladékot elhelyezni nem lehet.”

ð  HTÜ: Ezt nem lehet megvalósítani, pl. Tízemeletes házban zöldség-gyümölcs hulladék esetében

 

 

 

Lágler Katalin, SARPI Dorog Kft. Kft..
Magera Ottó, Ecorec H. Kft.
Vargáné Matláry Eleonóra, Győri Hulladékégető Kft.
Dr. Kovács László, Környezettechnológia Kft.
Mészáros György, Megoldás Kft.
Képes Tibor, Ecomissio Kft.
Bánhidy János, Fkf Zrt.