Hulladékmegelőzési és -kezelési MCS

Postafiókunk megszűnt! Levelezési címünk: 1024 Budapest, Keleti Károly u. 11/A. | Miért legyek KSZGYSZ tag? | Feliratkozás hírlevélre | email

×

Figyelmeztetés

JUser: :_load: Nem tölthető be a következő azonosítószámú felhasználó: 454

EMLÉKEZTETŐ

a 2014. április 15-én megrendezett Munkacsoport-ülésről

 

A program témája:

Három törvény-tervezet megvitatása:

  •  Az energetikai hasznosításra előkezelt hulladék kezelésének feltételeiről szóló VM rendelet - tervezet
  •  Az alternatív tüzelőanyag előállításának és égetőműben történő felhasználásának részletes szabályairól szóló Kormányrendelet - tervezet
  •  A közszolgáltató hulladékgazdálkodási tevékenységéről és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről szóló Kormányrendelet – tervezet

 1.   Az energetikai hasznosításra előkezelt hulladék kezelésének feltételeiről szóló VM rendelet - tervezet

Egybehangzó vélemény, hogy ez a tervezet felesleges, a HTÜ munkacsoport állítása szerint nem indokolt a megléte.

Mert:


- Önmagában nem környezetvédelmi törvény
- Létjogosultsága csak akkor van, ha a cél kifejezetten a piacszabályozás.
-  Káros, felesleges, mert nincs környezetvédelmi előnye, nem tud működni, csak gazdaságszabályozási kérdéskörben

2.   Az alternatív tüzelőanyag előállításának és égetőműben történő felhasználásának részletes szabályairól szóló Kormányrendelet – tervezet

A HTÜ munkacsoport aktuális ülését megelőző ülésén a jelen tervezetet elemezte és ennek egy korrektúrázott változatát vette alapul.

DE:

-  A munkacsoport ülés tagjai megegyeztek abban, hogy álláspontjuk hű marad a korrektúrázott változathoz, ám a A Kormány..../2014. (….) Korm. rendelete az alternatív tüzelőanyag előállításának és égetőműben történő felhasználásának részletes szabályairól dokumentum 1. mellékletében található „Az alternatív tüzelőanyagra vonatkozó határértékekparamétereit kifogásolta.

-  A munkacsoport javaslata, hogy az alternatív tüzelőanyag definiálására a táblázat (HTÜ szerint javított verziója) legyen mérvadó

-  EU-s szabványokhoz híven - (Olaszország példája alapján)

További megállapítások:

-  Indokolatlan különbség tétel a szennyvíziszap kezelésével kapcsolatban

-  A szennyvíziszapot ne lehessen alternatív tüzelőanyagnak tekinteni, vonják ki a törvény-tervezet hatálya alól

 

 3.   A közszolgáltató hulladékgazdálkodási tevékenységéről és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről szóló Kormányrendelet – tervezet

  „10. §

(3) A válogatóműben végzett utóválogatás során visszamaradó olyan műanyag hulladékot, amelynek bármelyik oldala vagy átmérője a 60 millimétert meghaladja, és anyagának összetétele és minősége alapján erre alkalmas, azt anyagában kell hasznosítani.”

 HTÜ kérdése:

-  Pontosan milyen anyagú és összetételű legyen a 60 mm oldalú és átmérőjű műanyag hulladék?

-  Hasznosító által megadott feltételek alapján lehessen hasznosítani?

ð  a paramétereket (összetétel, minőség) a Jogalkotó definiálja.

Javaslat (Puzder Tamás):

(3) A válogatóműben végzett utóválogatás során visszamaradó olyan műanyag hulladékot összetétele és minősége alapján erre alkalmas, azt elsősorban anyagában vagy - ha erre nem alkalmas - égetőműben, együttégető műben kell hasznosítani.

Javaslat (Bánhidy János): + Gazdaságosság szempontja nagyon fontos.

„Gazdaságos az, amely támogatás nélkül is működőképes.”

ð  HTÜ: Műszaki és Környezetvédelmi szempontból Gazdaságosan megvalósítható legyen.

A 4. § (5) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Zöldhulladékot a képződés helyén az elkülönített gyűjtés céljára gyártott, biológiailag lebomló hulladékgyűjtő zsákban vagy szilárd hulladékgyűjtő edényzetben lehet gyűjteni. A papír-, a fém-, az üveg- és a műanyag, valamint a vegyes hulladékot tartalmazó gyűjtőedényben zöldhulladékot elhelyezni nem lehet.”

ð  HTÜ: Ezt nem lehet megvalósítani, pl. Tízemeletes házban zöldség-gyümölcs hulladék esetében