A Visit Hungary Zrt. – a Magyar Turisztikai Ügynökség leányvállalataként – október 14-15-én Budapesten rendezte meg a Tourism Summit 2025 címen az ágazat szakmai csúcstalálkozóját.
A kétnapos konferencia középpontjában a fenntarthatóság, a felelős utazás és az etikus innováció állt. „A Tourism Summit nem egy esemény, hanem egy folyamat. Ezért 2026-ban is folytatjuk – új témákkal és azzal a céllal, hogy Magyarország továbbra is a jövőképes és fenntartható turizmus élvonalában maradjon” – jelentette be Csendes Olivér, a Visit Hungary vezérigazgatója. Magyarországon a versenyképesség és a gazdasági növekedés egyik legfontosabb összetevője a turizmus, amely a bruttó hazai termék több mint 13 %-át adja, és 400 ezer magyar család megélhetését biztosítja. Az ágazat 2024-ben történelmet írt: minden korábbinál több, összesen 18,2 millió látogató érkezett hazánkba. Idén szeptember végéig – a múlt évhez képest három héttel korábban – pedig már 15 millió turista látogatott Magyarországra.
Magyarország több évszázados hagyománnyal rendelkezik a fürdőkultúra terén, így nem véletlen, hogy a budapesti Tourism Summiton került sor annak a kalkulátornak a nemzetközi bemutatójára, ami a fürdők, a spa-k és wellnessközpontok, valamint a fürdőzők ökológiai lábnyomát méri a (légiközlekedésben már bevett módon). Az Egyesült Királyság kormánya régóta támogat ilyen jellegű projekteket a tudástranszfer partnerségi programjának keretében – ennek köszönhető a Surrey Egyetem neves kutatói, professzorai, illetve a Therme Group által készített karbon-kalkulátor. Alkotóinak szándéka, hogy ezzel a megoldással is segítsék a létesítmények fenntartóit az okos, optimalizált működésben, a költségek csökkentésében, illetve az uniós jogszabályoknak való majdani megfelelésben.

A Tourism Summit második napján a fenntartható turizmus és a felelős utazás volt az előadások és a kerekasztal-beszélgetések középpontjában. Az ESG bevezetéséről, annak az ágazati hatásairól, tennivalóiról folytatott panelbeszélgetés moderátoraként Hankó Gergely ügyvezető képviselte Szövetségünket, melyen részt vett egyéni tagunk, Tomaj Zsófia, a Vantage Point ügyvezetője is. A résztvevők egyetértettek abban, hogy alapos felmérés szükséges a pontos kibocsátás-csökkentési és alkalmazkodási pontok meghatározásához, amelyhez nélkülözhetetlen a belülről fakadó igény és a felsővezetői elköteleződés, a következetes végrehajtás. A fenntarthatóbb turizmushoz elengedhetetlenek a mikro-, kis- és középvállalkozások, akik a lokális, kis ökolábnyommal rendelkező attrakciókat, szolgáltatásokat tudják behozni a kínálatba.




A zárónapon mutatták be a fenntartható turizmus ötven legjobb hazai gyakorlatát összefoglaló kiadványt, amely a Visit Hungary és a koppenhágai Sustainia együttműködésében készült és amely hazánkat is felhelyezi a környezettudatos utazók érzelmi térképére. A kiadvány az ötven legjobb hazai gyakorlatot foglalta össze a borászatoktól kezdve a szálláshelyeken át a különféle turisztikai attrakciókig, melyekben Szövetségünk munkatársai és projektjei is érintettek. A kiadvány angol nyelven már letölthető, és hamarosan magyar nyelven is elérhető lesz a Visit Hungary weboldalán.
Zárszavában Csendes Olivér vezérigazgató kiemelte, hogy „azért szerveztük ezt a konferenciát Budapesten, hogy teret biztosítsunk a tanulásnak, az inspirációnak és a szakmai eszmecserének” és felhívta a résztvevők figyelmét az Európai Hulladékcsökkentési Hétre, melyhez csatlakozva a turisztikai vállalkozások, partnereik saját innovációikkal, ötleteikkel, jó gyakorlataikkal nemcsak bizonyíthatják elköteleződésüket a fenntarthatóság mellett, de ezekkel pályázhatnak is a Hét hazai és a nemzetközi díjára is.
