Hazai hírek

Válasszon nyelvet

Az Európai Bizottság március 22-én új fogyasztóvédelmi javaslattal állt elő, melynek célja a zöldrefestés elleni fellépés és ezzel a fogyasztók megtévesztésének a megakadályozása. 

„A Bizottság által ma előterjesztett javaslatok arra irányulnak, hogy megvédjék a vállalkozásokat és a fogyasztókat a káros zöldrefestési gyakorlatokkal szemben, és kezeljék a címkék túlzott elszaporodásának problémáját.”

„Növelni kívánjuk a fogyasztói döntésekkel kapcsolatos bizalmat és biztosítani akarjuk, hogy a rendszer azokat a vállalatokat jutalmazza, amelyek valódi erőfeszítéseket tesznek azért, hogy csökkentsék a természetre gyakorolt hatásukat, mérsékeljék erőforrás-függőségüket, környezeti kibocsátásukat, és kevésbé szennyező módon működjenek. Elő kell mozdítanunk az olyan közös, megbízható címkék használatát is, mint az uniós ökocímke, amely a környezetvédelmi kiválóság jele az egységes piacunkon.”(Virginijus Sinkevičius, a környezetért, az óceánokért és a halászatért felelős biztos - 22/03/2023)

Jelenleg számos környezetbarátként pozícionált termékkel találkozhatunk a boltok polcain, a „zöld” jelző mára már sokszor marketingfogásként van jelen a csomagolásokon, amellyel a vállalatok versenyelőnyt próbálnak elérni. A fogyasztók számára nem áll rendelkezésre megfelelő mennyiségű információ és háttértudás, hogy el tudják dönteni, hogy az adott jelzés tényleges tartalommal rendelkezik, vagy csak egy jól hangzó, de nem megalapozott állítás. Az Európai Bizottság egy 2020-as tanulmánya1 megállapította, hogy a környezetvédelmi állítások jelentős része (53,3%-a) homályos és félrevezető információkat közöl a termék környezetbarátságára vonatkozóan, valamint a vizsgált állítások 40%-a nem volt megalapozott. 

A tudatos fogyasztói döntések támogatása és a zöldrefestés megakadályozása már az Európai Zöld Megállapodásnak (European Green Deal) is része volt, hiszen a fenntarthatóbb gazdaságra való átállásban nagy szerepet játszanak a „fogyasztói vásárlásokkal leadott szavazatok”. A „kifejezett környezeti állítások megalapozottságáról és kommunikációjáról (zöld állítások)” szóló irányelv2 most még szigorúbb feltételekhez köti a termék vagy szolgáltatás esetében használt, a termék vagy szolgáltatás környezeti hatásra, vagy tulajdonságaira vonatkozó állítások használatát.

Fontos szempont, hogy megbízható, összehasonlítható és ellenőrizhető információkat közvetítsen az állítás a fogyasztók számára, amely megfelelően bizonyítható tudományos módon. Általános állítások helyett, mint „környezetbarát” vagy, „újrahasznosított alapanyagokból készült”, javasolt a konkrétabb leírás használata, mint például a „80%-ban újrahasznosított PET palackból készült termék”. A jelölések egységesítése és javasolt szempontrendszer betartása növelné az átláthatóságot és a hasonló termékek összehasonlíthatóságát fenntarthatósági szempontok alapján. 

Az irányelv javaslat külön kiemeli a „CO2 semlegesség, netzéró, klímasemlegesség...” megjelöléseket, melyek tényleges hatása nehezen meghatározható, hiszen sok esetben a vállalatok karbon kvóták vásárlásával kompenzálják a kibocsátásukat. Az ilyen jellegű ellentételezés nehezen visszakövethető, és mérhető, valamint sok esetben nem a vállalat ellátási láncában mennek végbe, így nem ösztönzi a vállalatot a környezeti lábnyomának csökkentésére. Annak érdekében, hogy megfelelően hozzájáruljanak a globális éghajlatváltozás mérséklésére irányuló célkitűzésekhez, a kereskedőknek az ellentételezésekre való támaszkodás helyett a kibocsátás hatékony csökkentését kellene előtérbe helyezniük saját tevékenységük és értékláncuk során. Abban az esetben azonban, ha mégis a CO2 ellentételezést választják, olyan módszerekkel kell alátámasztani, amelyek biztosítják az ellentételezések integritását és helyes elszámolását, és így következetesen és átláthatóan tükrözik az ebből eredő, az éghajlatra gyakorolt hatást.

A javaslat szerint terméken található zöld állításokról részletesebb információkat kell biztosítania a vállalatnak a tagállam hivatalos nyelvén. Ezt megteheti fizikailag a termékre írva, vagy QR kód, weblink segítségével.

E mellett nem tanúsítási rendszeren alapuló vagy nem hatóságok által létrehozott fenntarthatósági címke feltüntetése minden körülmények között tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül. Ez azt jelenti, hogy tilos a "saját tanúsítású" fenntarthatósági címkék használata, ahol nem kerül sor harmadik fél általi ellenőrzésre és rendszeres ellenőrzésre a fenntarthatósági címke alapkövetelményeinek való megfelelés tekintetében.

A következő lépés, hogy a jelen zöld állításokra vonatkozó javaslatot az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak jóvá kell hagynia.

A KSZGYSZ és tagvállalatai tudnak segíteni a zöldrefestés elkerülésében és a valódi körforgásra és fenntartható működésre való átállásban:https://szemleletformalas.kszgysz.hu/tanacsadas/

Az elkövetkező 6 egymást követő csütörtökön kerül megrendezésre a Cél a Zöldgazdaság konferencia sorozat, amelyen szó esik majd az aktuális Európai Uniós fenntarthatósági szabályozásról is:https://kszgysz.hu/szovetsegi-hirek/cel-a-zoldgazdasag

További információk 

Forrás: