Korán reggel indultunk Balassagyarmatra a Zöldforgó csapatának néhány tagjával. Úticélunk a Dózsa György Általános Iskola volt, ahol aznap délelőtt került megrendezésre a Zöldforgó Élménynap - a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetségének személetformáló projektje.
A 150 helyszínes interaktív élménynap az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásának köszönhetően valósul meg s lényege, hogy a különböző játékokon, feladványokon keresztül környezettudatosságra nevelje a gyerekeket.
Négy állomást állítottunk fel az udvaron, valamint egy teremben egy külön csapat a VR szemüveges, és digitális játékokat készítette elő. Itt a gyerekek tabletek - és az AR technológia - segítségével plakátokat eleveníthettek meg, valamint a virtual reality (VR) világban egy hulladékválogató üzemben találhatták magukat, ahol különböző kérdésekre kellett válaszolniuk. Mielőtt elkezdődött a program én is kipróbálhattam az egyik szemüveget. Különleges élmény volt. Még sohasem jártam azelőtt hulladékválogató üzemben, érdekes volt körbetekinteni. Felkeltette a figyelmemet, hogy nem gépek, hanem bizony emberek szelektálják szét a különböző anyagokat, mielőtt azok tovább mennek az újrahasznosító üzemekbe. A jövőben jobban igyekszem majd ügyelni arra, hogy megfelelően gyűjtsem a szelektív hulladékot és lehetőség szerint ismerőseimet is erre sarkaljam, hiszen ezzel jelentősen megkönnyíthetem a válogatósor mellett dolgozók munkáját.
Az élménynap során alapvetően az udvari játékokban vettem részt, ahol bizony elkélt egy plusz segítő kéz. A program 9 körül vette kezdetét, s a következő két-három órára az udvar megtelt kisiskolások hadával, az osztályok negyed óránként cserélődtek. A gyerekek nagy lelkesedéssel vetették bele magukat a különböző feladványokba. Az egyik standnál környezettudatosan kellett bevásárolni, míg a másiknál a vizeket kellett megtisztítaniuk a műanyagoktól környezetvédelmi kvízkérdésekre válaszolva, a harmadiknál pedig a megfelelő szelektív gyűjtőkbe kellett beleejteni a kihorgászott szemetet. Én a „Tegyél rendet!”, és „Használd újra, vagy add tovább!” játékoknál voltam főként, ahol a hulladékok lebomlási idejéről, különböző használati tárgyak sorsáról, és megfelelő kezelésükről tanulhattak a gyerekek. Jó volt megtapasztalni, hogy már a másodikos gyerekek is egybehangzó igennel válaszoltak arra a kérdésre, hogy fontosnak tartják-e a környezetre való odafigyelést, és a természetvédelmet. Többen is tisztában voltak a szelektív hulladékgyűjtéssel, és elmondásuk szerint sokan komposztálnak otthon, vagy komposztáltak az oviban.
A délelőtt végére sok hasznos tudásra tettek szert arról, hogy hogyan tudnak környezettudatosabb döntéseket hozni a mindennapokban.
Végül de nem utolsó sorban az Alma együttes koncertje következett, ami nagy sikert aratott a gyerekek és tanárok körében is.
Egy nagyon tanulságos nap volt ez számomra. Egyrészről én is sokat újat tanultam, másrészt, még jobban tudatosult bennem, hogy milyen fontos az, hogy a gyerekek minél előbb és minél jobban megtanulják, hogy mit tehetnek személyesen a környezetük védelméért. Sok esetben otthon nem látnak példát a környezettudatos magatartásra, ezért is lényeges, hogy az iskolában, ilyen programok keretében találkozzanak vele. Gyakorlatom alatt további helyszínekre is ellátogatok, s animátorként segítem a KSZGYSZ és a Zöldforgó misszióját.
További információ a Zöldforgó Élménynapról: https://zoldforgo.hu/
Írta: Bodor Nóra