Hulladékmegelőzési és -kezelési MCS

Ülést tartott a KSZGYSZ építési-bontási hulladék munkacsoportja, ahol döntés született, hogy két előadást tartanak (Clean-Way, Atlas Geo) a „Meddő? Hulladék? NEM! HASZONANYAG! 2017” Konferencián. A készülő új ébh-szabályozás várható májusi társadalmi egyeztetése keretében az FM-mel – az előzetes megbeszélések alapján - közös konferencia megtartását kezdeményezzük.

A HTÜ munkacsoport következő ülése(2015. április14.)

Napirend:

  1. A Munkacsoport 2015. évi programjának megbeszélése
  2. Az OHT módosítása iránti fellépésünk tartalmának és módjának kialakítása a HTÜ terület uniós támogathatósága érdekében
  3. Közös ÖKOINDUSTRIA megjelenés (stand és rendezvény) megtervezése
  4. Egyebek

Az OHT 2014-2020. égetéssel, termikus kezeléssel kapcsolatos megállapításai itt megtekinthetők! 

A munkacsoport alapvető célja az építési-bontási hulladékra vonatkozó jogi és műszaki szabályozás előkészítésében és kidolgozásában való aktív részvétel, a szakmai igények, érdekek és lehetőségek képviselete. Szakmai célja az EU hasznosítási célkitűzések elérésének, a bontott és újrafeldolgozott építési anyagok és termékek laborvizsgálatokon alapuló minősítésének, majd minél nagyobb arányú felhasználásának, a beruházások közötti információ- és anyagáramlásnak, az egységes hatósági eljárás kialakulásának elősegítése, illetve az illegális ÉBH elhelyezés megakadályozása.

Ezek érdekében a munkacsoport konzultációkat szervez a jogi és a műszaki szabályalkotó szervekkel, koncepcionális és konkrét szabályozási javaslatokat dolgoz, észrevételezi a készülő tervezeteket. Az új hasznosítási lehetőségek feltárása és kidolgozása érdekében együttműködik az egyetemekkel és kutatóhelyekkel.

Ez a rendelettervezet a 94/62/EK irányelvet ülteti át. A rendelettervezet megfogalmazza, hogy nagyobb figyelmet célszerű szánni a csomagolás fenntarthatóságának növelésére. A tervezet 2. cikke (1) bekezdésének b) pontja értelmében bizonyos anyagoknak a csomagolásban történő felhasználása megtiltható az irányelv II. mellékletében említett bizonyos lényegi követelmények teljesítése érdekében. A II. melléklet lényegi követelménye többek között az, hogy a csomagolást úgy kell előállítani, hogy minimumra csökkentsék az ártalmas és veszélyes anyagok jelenlétét bármilyen csomagolási összetevő vagy csomagolóanyag alkotóelemei között, tekintettel azoknak a levegőbe kibocsátott anyagban, a salakban vagy a csurgalékvízben való megjelenésére, amikor a csomagolást vagy a gazdálkodási műveletekből származó anyagmaradékokat vagy a csomagolási hulladékot elégetik vagy hulladék-lerakóhelyen ártalmatlanítják. 
 
 

A Szent István Egyetem, mint a TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0015 számú és az „Alapkutatás fejlesztés a Szent István Egyetem Pirolízis Technológiai Kutatóközpontjában” című EU projekt Kedvezményezettje meghívja Önt a Hőbontás a hulladékgazdálkodásban – szabályozási koncepció megvitatására, szakmai fórumára.

A HTÜ Munkacsoport találkozott egy workshop keretében az OHÜ szakembereivel 2014. június 12-én 9:00-12:00 óra között a KSZGYSZ irodában.

EMLÉKEZTETŐ

a 2014. április 15-én megrendezett Munkacsoport-ülésről

 

A program témája:

Három törvény-tervezet megvitatása:

  •  Az energetikai hasznosításra előkezelt hulladék kezelésének feltételeiről szóló VM rendelet - tervezet
  •  Az alternatív tüzelőanyag előállításának és égetőműben történő felhasználásának részletes szabályairól szóló Kormányrendelet - tervezet
  •  A közszolgáltató hulladékgazdálkodási tevékenységéről és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről szóló Kormányrendelet – tervezet

 1.   Az energetikai hasznosításra előkezelt hulladék kezelésének feltételeiről szóló VM rendelet - tervezet

Egybehangzó vélemény, hogy ez a tervezet felesleges, a HTÜ munkacsoport állítása szerint nem indokolt a megléte.

Mert:


- Önmagában nem környezetvédelmi törvény
- Létjogosultsága csak akkor van, ha a cél kifejezetten a piacszabályozás.
-  Káros, felesleges, mert nincs környezetvédelmi előnye, nem tud működni, csak gazdaságszabályozási kérdéskörben

2.   Az alternatív tüzelőanyag előállításának és égetőműben történő felhasználásának részletes szabályairól szóló Kormányrendelet – tervezet

A HTÜ munkacsoport aktuális ülését megelőző ülésén a jelen tervezetet elemezte és ennek egy korrektúrázott változatát vette alapul.

DE:

-  A munkacsoport ülés tagjai megegyeztek abban, hogy álláspontjuk hű marad a korrektúrázott változathoz, ám a A Kormány..../2014. (….) Korm. rendelete az alternatív tüzelőanyag előállításának és égetőműben történő felhasználásának részletes szabályairól dokumentum 1. mellékletében található „Az alternatív tüzelőanyagra vonatkozó határértékekparamétereit kifogásolta.

-  A munkacsoport javaslata, hogy az alternatív tüzelőanyag definiálására a táblázat (HTÜ szerint javított verziója) legyen mérvadó

-  EU-s szabványokhoz híven - (Olaszország példája alapján)

További megállapítások:

-  Indokolatlan különbség tétel a szennyvíziszap kezelésével kapcsolatban

-  A szennyvíziszapot ne lehessen alternatív tüzelőanyagnak tekinteni, vonják ki a törvény-tervezet hatálya alól

 

 3.   A közszolgáltató hulladékgazdálkodási tevékenységéről és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről szóló Kormányrendelet – tervezet

  „10. §

(3) A válogatóműben végzett utóválogatás során visszamaradó olyan műanyag hulladékot, amelynek bármelyik oldala vagy átmérője a 60 millimétert meghaladja, és anyagának összetétele és minősége alapján erre alkalmas, azt anyagában kell hasznosítani.”

 HTÜ kérdése:

-  Pontosan milyen anyagú és összetételű legyen a 60 mm oldalú és átmérőjű műanyag hulladék?

-  Hasznosító által megadott feltételek alapján lehessen hasznosítani?

ð  a paramétereket (összetétel, minőség) a Jogalkotó definiálja.

Javaslat (Puzder Tamás):

(3) A válogatóműben végzett utóválogatás során visszamaradó olyan műanyag hulladékot összetétele és minősége alapján erre alkalmas, azt elsősorban anyagában vagy - ha erre nem alkalmas - égetőműben, együttégető műben kell hasznosítani.

Javaslat (Bánhidy János): + Gazdaságosság szempontja nagyon fontos.

„Gazdaságos az, amely támogatás nélkül is működőképes.”

ð  HTÜ: Műszaki és Környezetvédelmi szempontból Gazdaságosan megvalósítható legyen.

A 4. § (5) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Zöldhulladékot a képződés helyén az elkülönített gyűjtés céljára gyártott, biológiailag lebomló hulladékgyűjtő zsákban vagy szilárd hulladékgyűjtő edényzetben lehet gyűjteni. A papír-, a fém-, az üveg- és a műanyag, valamint a vegyes hulladékot tartalmazó gyűjtőedényben zöldhulladékot elhelyezni nem lehet.”

ð  HTÜ: Ezt nem lehet megvalósítani, pl. Tízemeletes házban zöldség-gyümölcs hulladék esetében