Krakkó Ákos, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kommunikációs vezetője beszélt a Zöldipari Percekben az Alapítvány tevékenységéről, aktuális és már régóta folyamatosan futó programjaikról, illetve arról, hogy a kamasz és a fiatal felnőtt korosztály mire képes, ha érdemben megszólítva érzik magukat.
A Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány támogat minden olyan kezdeményezést, amely választ keres és ad a környezeti, klímavédelmi és fenntarthatósági kihívásokra. Partnerei, szervezői, valamint segítői oldalról is részesei azoknak a programoknak és szervezeteknek, amelyek Magyarország és a Kárpát-medence fenntarthatósági prioritásait helyezik előtérbe. Céljuk, hogy segítsék az induló környezetvédelmi beruházásokat, akár mentorálással is. Jelenleg is fut két mentorprogramjuk, melyből az egyik egy V4-es fókuszú program. Keresik azokat a frissen indult, innovatív vállalkozásokat, amelyeknek az első pár lépéshez csak még egy kis tőkére van szükségük. Ezért hoztak létre egy gazdasági tevékenységet ösztönző kockázati tőkealapot, amely lehetőséget nyújt arra, hogy azokba a cégekbe az Alapítvány pénzt fektethessen, amelyeknek környezettudatos fejlesztéseikben, üzleti tevékenységeikben előremutató üzleti lehetőség rejlik. A megtérülés ez esetben csak sokadrendű, az elsődleges cél, hogy a valóban környezet-, klímavédelem irányába mutató tevékenységek érvényesüljenek.
A COVID 19 - mint ahogyan minden más területen - az Alapítványnak is nagy gondot jelent. Az összes programot, projektet újra kellett gondolniuk, át kellett szervezniük. Az Aquathon névre hallgató rendezvényüket viszont sikerült tető alá hozni. Ez egy kifejezetten középiskolásoknak és egyetemistáknak szóló ötletverseny-pályázat volt, amely a víz-gazdálkodási, fenntartási és vízhasználói szokásokat, illetve ötleteket helyezték a fókuszba. Arra kérték a fiatalokat, hogy saját életükből, világukból hozzanak ötleteket, problémákat, s korunkhoz viszonyulva találjanak megoldást arra, hogy szerintük miként lehetne racionálisabban, okosabban felhasználni az ivóvizet. A tizenöt legkiemelkedőbb csapatot, végül egy nagy, közös ötletbörzére hívták és az eredményeket látva pedig még a szakemberek a homlokukra csaptak. A nyertes csapat egy edukatív jellegű ötlettel nyert, ami a hétköznapi felhasználók számára egy olyan applikáció, amely felhívja a figyelmet a különböző élelmiszerek előállításához szükséges vízmennyiségre, így a fogyasztóknak ez is szemponttá válhat a vásárlási döntéseknél. Külön hozzáadott értékként könyvelték el a szervezők, hogy a verseny során feloldódott az az igen sarkos prekoncepciójuk, miszerint a kifejezetten fiatal, ezesetben 12-től 24 évig terjedő korosztályt két csoportra lehet osztani a klímahelyzettel kapcsolatos kérdések tekintetében; vannak az alarmisták, akik klímavédelem gyanánt transzparens módon felvonulnak, tüntetéseket szerveznek (természetesen ez sem elvetendő, hangsúlyozza Krakkó), és ott vannak a szkeptikusok, akik nem hajlandóak tudomást venni a tényekről. De végül fény derült arra, hogy mi van a két véglet között: a kreatív, gondolkodó fiatalok, akik átgondoltan oldanák meg a problémákat.
Krakkó Ákos kiemelte, hogy a környezettudatosság lemondásokkal jár. Ezt a nyári Zöld design táboruk is megerősítette, oly módon, hogy ezalatt nem aszkézist kell érteni és barlangrajzokat, hanem azt, hogy nyugodtan éljünk korunk vívmányaival úgy, hogy közben nem hasonulunk meg bolygónkkal szemben sem. Ebből fakadóan próbálták meg összekapcsolni a zöld gondolatokat a dizájnnal. A táborban a környezettudatosság iránt érdeklődő fiatalok készíthettek dizájn-bútorokat, komposztálót, melyeket már a tervezés fázisától kezdve ők csinálhattak. Ezentúl volt még ékszerkészítés, fenntartható technológiával hoztak létre használható, viselhető, divatos ruhadarabokat.
A Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvánnyal legközelebb novemberben, a Környezetipari Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége (KSZGYSZ) online formában megrendezésre kerülő ÖKOINDUSTRA előprogramján, illetve jövő év áprilisában pedig már személyesen is a Millenáris B pavilonjában. Tovább a Kék Bolygó kiállítói oldalára..